Monument Valley - Reisverslag uit Oljato-Monument Valley, Verenigde Staten van Ruud, Els & Kyle Langenberg - WaarBenJij.nu Monument Valley - Reisverslag uit Oljato-Monument Valley, Verenigde Staten van Ruud, Els & Kyle Langenberg - WaarBenJij.nu

Monument Valley

Door: REK

Blijf op de hoogte en volg Ruud, Els & Kyle

06 Maart 2014 | Verenigde Staten, Oljato-Monument Valley

Op het moment van dit schrijven rijden wij zuidwaarts vanuit Monument Valley naar de Grand Canyon. Voordat we deze weg hadden bereikt hebben we echter al weer veel moois gezien. Laten we beginnen waar we ons verhaal dinsdag gestopt zijn. Na ’s ochtends te zijn ontwaakt in onze ‘piramide’ in Las Vegas, besloten we ons eens te laten verrassen met een typisch ‘Vegas’ ontbijtbuffet. Dit was uiteraard (zoals alles in Vegas) aan de prijzige kant, maar de prijs was qua hoogte niets vergeleken met de hoeveelheid en keuze aan eten wat je daarvoor krijgt: je kan het zo gek niet bedenken of het was er. Maar genoeg over eten, na deze maaltijd zijn we dan eindelijk onze camper gaan ophalen. Na wat misverstanden met de koffers werden we opgehaald door een goedlachse Amerikaan van het bedrijf ‘Road Bear’. Na een instructie die wel een uur leek te duren, konden we eindelijk op weg met onze camper (zie foto). Nadat we even (1.5 uur) wat proviand hadden ingeslagen bij Wallmart, vertrokken we over de Interstate 15 noordwaarts richting onze eerste bestemming: Monument Valley. Na 200 km vonden we het voor die dag toch wel welletjes geweest en sliepen we op een RV campingplaats van KOA (een keten met een heleboel van dit soort kampeerplaatsen) in de buurt van St. George. De volgende ochtend vertrokken we al vroeg richting het oosten: we moesten vandaag de hele staat Utah doorkruisen. In deze rit zijn we de staatsgrens tussen Utah en Arizona 3 keer gepasseerd aangezien onze weg eroverheen slingerde. Halverwege zijn we gestopt in Page voor de lunch en hebben bij de Wallmart aldaar een nieuwe broodrooster gekocht. Dit laatste omdat we er vast van overtuigd waren dat onze oorspronkelijke broodrooster kapot was (na betere inspectie bleek er gewoon nog geen stroom op sommige stopcontacten te staan.) Vandaar dat we onze weg vervolgden met 2(werkende) broodroosters. Rond 4 uur kwamen we dan eindelijk aan in Monument Valley. De grote rotsen, herkenbaar uit tal van bekende (western)films doemden plotseling voor onze ogen op, in 1 woord: prachtig! We besloten na het passeren van een RV camping middenin de Valley dat we geen mooiere plaats konden hebben om te overnachten, dus zo gezegd zo gedaan en een half uur later hadden we ons geïnstalleerd op de camping. Deze campingplaats was prachtig gelegen en het verbaasde ons dan ook niet dat dit destijds de favoriete overnachtingsplaats van John Wayne was, tijdens zijn filmopnames hier. Na een lekker biertje en puur genieten van het bijna onnatuurlijk mooie uitzicht, zijn we nog even naar de winkel beneden aan de heuvel gelopen en hebben daar wat voedsel voor de avond ingeslagen. Na dit genuttigd te hebben vonden we het mooi geweest en kropen we onder onze warme dekbedjes (Els met sokken aan) want het was een koude nacht! De volgende ochtend vertrokken we al vroeg naar het Visitors Center van Monument Valley om daar vervolgens ons de hele ochtend te laten overdonderen door het prachtige uitzicht. Ik weet het, dit soort krachttermen als prachtig, overdonderend etc. lijkt misschien wat afgezaagd maar geloof me, op deze plek zijn ze pas echt op hun plaats. Tegen de middag besloten we via nog een extra route door de vallei richting de Grand Canyon te vertrekken, een route van zo’n 400 kilometer. Na 2 uurtjes rijden hebben we geluncht in een local diner waar uitsluitend native americans (Navajo) aanwezig waren en hebben hier de lokale Navajo Burger geprobeerd, wat tegen je verwachting in niet bestaat uit een broodje met een burger en wat sla, maar uit een gefrituurde bodem gevuld met bruine bonen, wat vlees, sla en tomaten….maar toch vooral met bruine bonen. Deze bonen tergen me nog steeds op het moment dat ik dit schrijf dus ik hoop dat ze bij de Grand Canyon sterke wc’s hebben haha.

Inmiddels op RV camping bij de Grand Canyon om 19.00 uur:
Na een toch weer vrij lange rit, waarbij Els na ongeveer 137 pogingen een van de misschien wel 100 schoolbussen die we tegen kwamen eindelijk op de foto kreeg, bereikten we via een schitterende route de Grand Canyon met alvast een voorproefje van wat ons morgen te wachten staat. We zijn zeer benieuwd en laten weer van ons horen!
Foto’s volgen nog.

• 07 Maart 2014 - 07:36

Cathelijne:

Hadden jullie ook zo'n prachtige zonsondergang in Monument Valley?!
    En trakteer jezelf op een helikoptervlucht boven de Canyon. dat is ook elke dollar waard !!!
    Veel plezier

• 07 Maart 2014 - 10:09

Henk De Valk:

Wat een prachtig verslag en heel leuk om te lezen! Waar blijven de foto's ? Grtz Henk

• 07 Maart 2014 - 19:54

Lianne Taks:

He Els leuk jullie verslag te lezen, het lijkt me en hele onderneming maar de indrukken van het land zijn overweldigend denk ik in jullie verslag te lezen.
    Zeg ben je de bonen al te boven of liever gezegd, je zoon en je man.

Groetjes Lianne

• 11 Maart 2014 - 18:29

John:

Een mooi en interessant verhaal, en inderdaad zoals Henk ook bevestigd fijn om te lezen.
    Succes met jullie ontdekkingstocht.
    Mvgr.
    John

• 12 Maart 2014 - 19:16

Jo En Jan:

Hallo boffers.
    jullie komen ogen te kort,geniet want de tijd gaat snel.

Hier is alles ok.gr.Jo -Jan.